koplogo

                                                             Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
kommagetallen Kennismaking:

 


Rekenen en Bewegen
Kik hier

AREB
Rekenen
en bewegen

literatuur
Literatuur

rekenlogoVerdieping
Breukenelastiek


RIB
verhoudingen 

rib
Kommagetallen  

    verhoudingen
    verbanden
    getallen§







vanuit de beweging

Op de getallenlijn wordt de relatie gelegd tussen breuken en decimale breuken door er tienden van te maken.

Dit hebben de kinderen al eerder gehad, dus het is een herhaling.

We kunnen overgaan van ½= 5/10= 50/100

 

 

dubbele getallenlijn

Overige activiteiten/werkvormen

Oriëntatie in de buitenwereld.

Waarnemen van de leerstof.
Ik ben begonnen met de vraag waar in het dagelijks leven decimale breuken te vin¬den zijn.
Antwoorden als: Geld, maten, (sport) afstanden.

 

Er wordt een relatie gelegd met de maten in de derde klas, het spelen in de winkel waarbij kinderen moesten betalen.
Dit is goed als ingang te gebruiken. Neem het bedrag €125,45.

  1. Bedenk nu eens hoe we dit bedrag aan de kassa kunnen betalen?

  2. Hoe wordt dat opgeschreven?

  3. Ook kan er een relatie gelegd worden in aanduidingen die de kinderen vinden op allerlei verpakkingen.